Instrukcja obsługi wtrysku gazu OMEGAS:
Uruchomienie silnika:
Silnik, w samochodzie z zamontowanym systemem OMEGAS, uruchamiany jest na benzynie. Przełączenie następuje automatycznie po osiągnięciu przez silnik zadanych podczas konfiguracji wartości parametrów, takich jak temperatura cieczy chłodzącej i obroty silnika. Zdarzyć się może, iż z różnych przyczyn (brak paliwa, uszkodzona pompa paliwa) nie będzie możliwości uruchomienia silnika na benzynie, można wtedy skorzystać z opcji awaryjnego uruchomienia silnika bezpośrednio na gazie. Należy wtedy postąpił w następujący sposób:
włączyć zapłon,
przycisnąć i przytrzymać klawisz przełącznika do momentu zapalenia się zielonej diody,
uruchomić silnik bez cofania kluczyka.
Zmiana zasilania:
Zmiana trybu zasilania jest zalecana przy wyłączonym silniku, lub przy włączonym silniku, gdy pojazd jest w ruchu.
z gazu na benzynę
zdjąć nogę z gazu, wcisnąć przycisk (A) działanie na gazie sygnalizowane jest zapaleniem żółtej diody (C). Jeśli zasilanie LPG zaniknie (brak gazu, zużyty filtr fazy lotnej itp.) - system automatycznie powraca na zasilanie benzyną, co jest sygnalizowane przez:
zapaleniem się żółtej diody, a zgaszeniem zielonej.
sygnałem dźwiękowym w przełączniku gaz-benzyna.
z benzyny na gaz
wcisnąć klawisz (A), przełączenie na gaz następuje automatycznie przy pierwszym dodaniu gazu i osiągnięciu przez silnik zadanego progu obrotów- zarówno w pojazdach z automatyczną , jak i manualną skrzynią biegów. Jednocześnie zaczyna funkcjonować wskaźnik poziomu gazu (D), żółta dioda gaśnie (C), a zasilanie gazowe uwidocznione jest za pomocą zielonej diody (B), która z migania przechodzi w stan ciągłego świecenia.
Auto-diagnoza:
OMEGAS wyposażony jest w system auto-diagnozy, który przekazuje informację o uszkodzeniu za pomocą zielonej diody na przełączniku. W momencie, kiedy zostaną zaobserwowane zakłócenia w pracy systemu na gazie, zielona dioda zacznie powolnie pulsować. W przypadku zdiagnozowania awarii, która może wpłynąć na późniejsze funkcjonowanie silnika na benzynie, system niezwłocznie przełączy się w tryb zasilania na benzynę, co zostanie zasygnalizowane zaświeceniem żółtej diody podczas powolnej pulsacji zielonej, oraz brzęczykiem przełącznika.
W momencie zauważenia przez kierowcę lub pasażera któregoś z trybów auto-diagnozy, należy niezwłocznie skontaktować się z zakładem montażowym w celu zdiagnozowania i usunięcia awarii.
Przełącznik/wskaźnik GAZ - BENZYNA z pełnym wskazaniem poziomu LPG w zbiorniku
A - Przycisk zmiany trybu zasilania - pozwala na wybranie żądanego paliwa przez przyciśnięcie.
B - Zielona dioda - świecąca stale sygnalizuje pracę na gazie.
C - Żółta dioda - świecąca na stałe sygnalizuje pracę na benzynie.
D - Zestaw 4 zielonych i 1 czerwonej diody - pokazuje ilość LPG w zbiorniku. Ostatnia, czerwona dioda sygnalizuje rezerwę gazu
Tankowanie paliwa
Nateży pamiętać o kilku podstawowych czynnościach takich jak:
zaciągnąć hamulec pomocniczy,
wyłączyć silnik,
wyjąć kluczyk ze stacyjki,
wyłączyć światła,
nie palić.
Ze względów bezpieczeństwa, zbiornik może być zatankowany do ok. 80% pojemności (np. zbiornik 80 litrowy może być zatankowany 64 litrami LPG.) Wielozawór w zbiorniku automatycznie odcina dopływ gazu z dystrybutora.
Jeśli z jakichkolwiek powodów, zbiornik zostanie zatankowany większą niż dopuszczalna ilością LPG, nie należy parkować auta w miejscach nasłonecznionych, do czasu wypalenia części gazu. Zbiornik LPG musi być poddany ponownej legalizacji po upływie 10 lat od daty produkcji.
Porady dotyczące eksploatacji:
Aby zapewnić optymalne działanie systemu, auto powinno być poddawane okresowym przeglądom.
Niezależnie od przebiegów międzyprzeglądowych zalecanych przez producenta auta, należy wykonywać:
regularną, zgodną z zaleceniami producenta wymianę świec zapłonowych, sprawdzenie emisji spalin z wykorzystaniem analizatora, sprawdzenie/wymiana filtra powietrza, sprawdzenie działania sondy lambda.
co 30 000 km - sprawdzenie/regulacja luzów zaworowych. Zaleca się także sprawdzenie działania systemu paliwowego co 4 000 - 5 000 km.
W tym celu należy przejechać samochodem na benzynie w różnych warunkach drogowych i temperaturowych dystans ok. 200 km. Bardzo istotne jest utrzymanie ilości benzyny w zbiorniku na poziomie minimum jego pojemności, co zapobiega uszkodzeniu pompy paliwa.
LPG ma bardzo charekterystyczny zapach co ułatwia zauważenie nieszczelności. W takim przypadku należy:
wyłączyć silnik,
wyłączyć światła,
wyjąć kluczyk ze stacyjki,
ustawić przełącznik w tryb pracy na benzynie,
nie palić,
upewnić się, że nie ma otwartego ognia w pobliżu auta,
zakręcić zawór wypływu gazu ze zbiornika (A).
Jeśli zapach zanikł - można dalej kontynuować jazdę na benzynie. Konieczne jest sprawdzenie przyczyn nieszczelności przez zakład montażowy.
Jeżeli mimo zamknięcia zaworu wypływowego - zapach utrzymuje się - nie uruchamiać silnika, skontaktować się z zakładem montażowym.
W razie wypadku:
Główne wytyczne pozostają takie same jak w przypadku aut zasilanych benzyną: zaciągnąć hamulec pomocniczy, wyłączyć silnik (zostanie tym samym odcięty dopływ LPG do silnika), wyjąć kiuczyk ze stacyjki, wyłączyć światła, zakręcić zawór wypływu gazu ze zbiornika na wielozaworze..
Dane techniczne sterownika:
- długość - 170 mm
- szerokość - 80 mm
- wysokość - 45 mm
- napięcie zasilania - (6-14 Volt)
- temperatura pracy - (-30 ÷ 70°C)
W zestawie:
1. Omegas (25-65/niebieskie)czujnik Bosch cod.238140000 - 1 komplet na 3cylindry
Dodatkowo:
- miła i fachowa obsługa
- wysyłki krajowe i zagraniczne
- sprzedajemy odbiorcom hurtowym i detalicznym
- wysyłka za pobraniem lub wpłata na konto - do wyboru
- towary wysyłamy jeśli mamy taką możliwość - natychmiast
- szczegóły uzgadniamy również telefonicznie w dziale handlowym
Towar jest nowy.
Posiada gwarancje producenta.
Podana jest cena brutto.
Wystawiamy paragon lub fakturę.