?>
|
Adapter OBD do KME Diego
Homologacja:
b/d
Producent:
KME
Przeznaczenie / zalecenia:
Samochodowe instalacje gazowe
Urządzenie umożliwia sprzężenie kontrolerów wtrysku gazu KME Diego z pokładowymi systemami diagnostycznymi zgodnymi ze standartem OBDII / EOBD
Aby możliwe było połączenie i odbiór danych z systemu diagnostycznego pojazdu urzadzenie zewnetrzne musi obsługiwac odpowiedni cyfrowy interfejs komunikacyjny.
Adapter wspiera transmisję we wszystkich dedykowanych systemom OBDII / EOBD cyfrowych interfejsach komunikacyjnych.
Prawidłowo zainstalowany Adapter w pojeżdzie wyposazonym w system OBDII / EOBD odbiera informacje diagnostyczne i przekazuje je kontrolerowi wtrysku gazu. Poprzez adapter kontroler wtrysku może odbierac
- bieżące wartosci parametrów układunapędowego mierzone przez system w czasie eksploatacji
- kody błędów zarejestrowanych
- kody błędów oczekujacych
- informacje identyfikujące pojazd
1. Lista zmian
Od wersji 1.0B:
• ulepszony mechanizm odczytu kodów błędów (zwłaszcza dla protokołów CAN).
• ulepszony mechanizm nawiązywania komunikacji z OBD, a także współpracy z
wiecej niż jednym sterownikiem OBD (zwłaszcza samochody z automatyczną
skrzynia biegów).
2. Opis
Adapter OBD umożliwia komunikację systemu wtrysku gazu Dicgo ze sterownikiem benzynowym
wykorzystującym interfejs diagnostyczny OBDII. Zastosowaniem adaptera jest:
• odczyt parametrów z systemu OBDII oraz ich wizualizacja w programie do kalibracji
systemu Diego,
• odczyt i kontrola (w tym kasowanie) zarejestrowanych i oczekujących błedów sterownika
benzynowego,
• automatyczna regulacja i adaptacja systemu gazowego przy wykorzystaniu korekt
odczytywanych z OBD (jedynie przy wykorzystaniu sterowników Diego G3 w wersjach
3.OH lub nowszych).
Możliwe jest jego użycie tylko na czas kalibracji - w tym przypadku służy on jako przyrząd
znacznie ułatwiający kalibrację systemu, również w pewnym stopniu automatyzującym ją. Możliwe
jest również zamontowanie go do samochodu na stałe - wówczas służy on jako interfejs między
sterownikiem benzynowym i gazowym i pozwala na wprowadzenie ciągłej korekty adaptacyjnej.
Adapter OBD można stosować w samochodach wyposażonych w instalację gazową
ze sterownikiem Diego z rodzin 1.4x, 1.5x oraz 3.0x. Sterowniki w wersjach 3.0H lub nowszych
umożliwiają pełną współpracę z adapterem, włącznie z funkcjonalnością adaptacyjnych korekt na
podstawie OBD. Sterowniki w starszych wersjach zapewniają jedynie funkcjonalność skanera OBD
(odczyt parametrów, kasowanie kodów błędów).
Adapter może być połączony z OBDII przy wykorzystaniu protokołów, które są wykorzystywane
w większości nowych, europejskich aut:
• IS09141,
• KWP2000slow,
• KWP2000fast,
• CAN1 lbitID_500kbps,
• CAN_29bitID 500kbps,
• CAN llbitlD 250kbps,
• CAN 29bitID_250kbps.
Instrukcja obsługi adaptera OBD 1.0B-4.11.2010
3. Montaż
Adapter został zaprojektowany tak, aby maksymalnie ułatwić jego instalację w systemie. Montaż
sprowadza się do podłączenia trzech wtyczek - dwóch do interfejsu komunikacyjnego:
z komputerem PC i z systemem Diego oraz jednej do OBD. Adapter włącza się niejako szeregowo
w tor komunikacyjny między komputerem PC a sterownikiem Diego, a powinien być zamontowany
w kabinie kierowcy samochodu, co wymaga przeciągnięcia interfejsu komunikacyjnego do wnętrza
kabiny kierowcy. Jeśli sterownik jest wyposażony w stary, niehermetyczny standard wtyczki
komunikacyjnej, konieczna jest zmiana standardu na nowy - wtyczkę hermetyczną. Zalecane jest
dokupienie zestawu nowego złącza interfejsu (nr handlowy: 239 000
4. Obsługa
Konfiguracja i obsługa adaptera możliwa jest z poziomu programu Diego 3.0.5.0 lub nowszego.
Obsługujące go funkcje i opcje znajdują się na zakładce Adapter, którą można otworzyć za pomocą
skrótu F7. (patrz rysunek) Na zakładce INFO widoczne są podstawowe informacje o adapterze taki
jak wersja, data i czas kompilacji oraz jego numer seryjny. Możliwe jest również powrót do
ustawień fabrycznych adaptera (przycisk Ustawienia standardowe) oraz zapis i odczyt ustawień
z pliku (przyciski Zapisz do pliku...; Odczytaj z pliku...)
Opcje dostępne w zakładce OBD umożliwiają zarządzanie adapterem.
• Zakładka Konfiguracja
Protokół OBD - pozwala określić protokół, przy pomocy którego adapter ma się łączyć z OBD.
Wykryj - pozwala na automatyczne wykrycie protokołu.
Połącz - łączy z OBD przy wykorzystaniu wybranego lub wykrytego protokołu.
Automatyczne łączenie po starcie silnika - zaznaczenie tej opcji sprawia, że adapter będzie łączył
się ze sterownikiem OBD automatycznie po wykryciu startu silnika.
Reset adaptacji OBD - powoduje wyzerowanie korekt zebranych podczas adaptacji na podstawie
korekt LTFT i STFT odczytywanych z OBD.
Włącz adaptację OBD - włączenie tej opcji powoduje aktywację adaptacji OBD. Adaptacja OBD
modyfikuje korekty na podstawie informacji pobieranych z interfejsu diagnostycznego sterownika
benzynowego samochodu (wykorzystuje wartości LTFT i STFT). Korygowanie mieszanki może się
odbywać zarówno na podstawie korekty krótkoterminowej STFT jak i długoterminowej - LTFT.
Korekta STFT odpowiada za chwilowe i przejściowe dostosowanie składu mieszanki, natomiast
korekta LTFT zmienia się powoli i zależy od długotrwałych warunków pracy silnika takich jak na
przykład warunki środowiskowe.
Rodzaj adaptacji - umożliwia wybór między wyznaczaniem korekty adaptacyjnej w zależności od
obrotów i czasu wtrysku benzyny (Na podstawie RPM i Tb) a tylko od obrotów (opcja Na
podstawie RPM)
Minimalne obroty - opcja pozwala na określenie minimalnych obrotów, przy których adaptacja
OBD nie jest wykonywana. Funkcję można stosować, aby adaptacja OBD nie działała przy pracy
na biegu jałowym - wówczas za utrzymywanie właściwego składu mieszanki odpowiadał będzie
sterownik benzynowy.
Maksymalna korekta - jest to maksymalna wartość korekty, która może być wprowadzona do
modelu pracy instalacji gazowej w wyniku działania adaptacji OBD.
Odwrotne korekty OBD - zaznaczenie tej opcji powoduje, że znak korekt benzynowych LTFT i
STFT są interpretowane odwrotnie, niż normalnie. Normalnie dodatnia wartość FT jest traktowana
jak konieczność zwiększenia dawki paliwa. W przypadku korekt odwrotnych - dodatnia wartość FT
wymusza zmniejszenie dawki paliwa, a więc wprowadzenie ujemnych korekt w sterowniku
gazowym. Odwrotne korekty LTFT i STFT występują bardzo rzadko w niektórych samochodach
grupy VAG np. VW Golf 4 1.61 2002r.
Zaawansowana korekta biegu jałowego - sterownik będzie używał innego mechanizmu
adaptacyjnego na biegu jałowym.
Ra/a STFT jest to wartość korekt STFT, której osiągnięcie jest celem adaptacji OBI). Korekty
będą zmieniane tak, aby korekta STFT miała tę wprowadzoną jako baza wartość.
Zakres STFT - jest to maksymalna równica aktualnie odczytywanej korekty a bazą STFT przy
której adaptacja jeszcze nic wprowadza dodatkowych korekt modelu. Przykładowo, jeśli Baza
STFT wynosi 10 a zakres STFT wynosi 5, to adaptacja będzie aktywna jeśli korekta STFT
odczytywana z OBD będzie mniejsza niż 5 lub większa niż 15 i będzie działać tak, aby utrzymać
korektę STFT w zakresie od 5 do 15. Zakres ten jest wyświetlany obok zieloną czcionką.
Kontrola LTFT opcja, która modyfikuje algorytm adaptacji OBD tak, aby brała pod uwagę
wartość korekty długoterminowej.
Baza LTFT (BI oraz B2) - podobnie jak baza STFT - jest to wartość LTFT do osiągnięcia której
dąży algorytm adaptacji OBD. W przypadku samochodów dwu bankowych, aby adaptacja działała
poprawnie, należy koniecznie zaznaczyć które cylindry należą do którego banku(zakładka
Kalibracja —• Korekty, F i l ).
Zakres LTFT - podobnie jak zakres STFT definiuje zakres, w którym adaptacja względem LTFT
stwierdza, żc osiągnęła cel działania. Zakres dla każdego banku jest wyświetlany obok.
• Zakładka Odczyty bieżące
Pozwala na monitorowanie odczytów z OBD na bieżąco. Przy każdej wartości, widoczny jest
włącznik, którego zaznaczenie powoduje cykliczne odczyty danej wartości. Jeśli przy którejś z
wartości nic można włączyć, oznacza to, żc dana wartość nic może być odczytana z interfejsu OBD
podłączonego samochodu.
Możliwe jest również wyświetlenie dwóch dowolnych wielkości odczytywanych z OBD za pomocą
rejestratora systemu Dicgo (zakładka Diagnostyka —» Rejestrator
• Zakładka Kody błędów
Pozwala na monitorowanie, kontrolę i kasowanie kodów błędów (ang. chcck enginc) sterownika
benzynowego. Aby odczytać zarejestrowane i oczekujące kody błędów należy nacisnąć guzik
(Odczytaj),
Dane techniczne:
- długość - 80 mm
- szerokość - 60 mm
- wysokość - 30 mm
W zestawie:
1. Adapter OBD do KME Diego - 1 komplet
Dodatkowo:
- miła i fachowa obsługa
- wysyłki krajowe i zagraniczne
- sprzedajemy odbiorcom hurtowym i detalicznym
- wysyłka za pobraniem lub wpłata na konto - do wyboru
- towary wysyłamy jeśli mamy taką możliwość - natychmiast
- szczegóły uzgadniamy również telefonicznie w dziale handlowym
Towar jest nowy.
Posiada gwarancje producenta.
Podana jest cena brutto.
Wystawiamy paragon lub fakturę
Megapol
Łowiecka 8
26-110 Skarzysko Kam.
tel/fax(+48) 41/25-14-419, (+48) 41/25-28-040, megapol@drypa.pl